هل زيادة كمية البروتين تؤثر على الكلى والكبد؟

                                هل زيادة كمية البروتين تؤثر على الكلى والكبد؟

 
 
 

 

 مفيش حاجه اسمها الجسم لا يستفيد اكتر من ٣٠ جرام بروتين في الوجبة .
من نحية تانية هنكلم عن مرضي الكلي وموقف البروتين منهم في الابحاث العلمية ، واخد بالك انت هنكلم عن مرضي الكلي وليس الاشخاص الاصحاء ..
وظيفة الكلي مع البروتين ..
لما بدخل لجسمك بروتين بيتم تكسيره إلى أحماض أمينية بالدم ولما تكون كمية الاحماض الامينية دي زيادة بتتحول إلى نفايات نيتروجينية تقوم الكلى بالتخلص منها في البول ، طيب كده تمام ..
 ايه هي اضرار البروتين علي مرضي الكلي .

1. عملوا دراسة سنة ٩٧ علي ٢٥٥ 

شخص مريض كلي واثبتت الدراسة ان مريض الكلي وفي الحالات المتقدمة بتتحسن معاهم الملي من كمية البروتين القليله ..

2. في دراسة سنة ٩٦

 قالوا ان مريض الكلي لا يتعدي حدوده في نسبة البروتين عن ٠.٦ جرام بروتين ، وده مش معني ان الغي البروتين من نظامي الغذائي لان ده عنصر اساسي لتغذية الجسم .. وغير ان لو منعت بروتين هيقصر علي الكلي .

3. حتي مرضي غسيل الكلي

 مينفعش يمنع البروتين لان مع كل غسيل كلي بيتم ازالة النفايات كلها من الكلي وهنا احتياجه بيزيد من البروتين بسبب ازالة الاحماض الامينية المهمة .

4. في دراسة في سنة ٢٠٠٤ 

اثبتت ان النظام البروتيني العالي مبيقصرش علي الكلي ولا علي الكبد وغير ان ضغط الدم اللي بيحصل عن طريق القلب الي الكلي بيساوي حوالي ٢٠٪؜ ، يعني مقارنة بالبروتين لا يساوي شيء قصاد ضغط الدم .

5. اما في مرضي الكبد .

وهنا حسب ما الطبيب ينصحك لان في بعض الحالات وخصوصا زرع الكبد الدكترة بتنصح بزيادة البروتين لبناء الخلايا وألياف جديدة بالكبد بدل من التالفة .

_ احنا هنا بنكلم عن مرضي الكلي وليس الأصحاء وده مش معني ان استخدام البروتين بطريقة عشوائية ولكن لكل شخص ليه احتياجة وكل مرحلة وليها احتياج خاص .

إرسال تعليق

اكتب تعليق لتشجيعنا ليصلك كل جديد #تم

أحدث أقدم

نموذج الاتصال